E
C
H
A
Er wordt bij jonge kinderen vaak gesproken over een ontwikkelingsvoorsprong. Dat kan dan gaan over twee verschillende invalshoeken:
> Kinderen die in één of meer ontwikkelingsgebieden al dan niet tijdelijk voorlopen ten opzichte van hun leeftijdsgenootjes.
> Kinderen van wie we vermoeden dat ze hoogbegaafd zijn.
Er zijn jonge kinderen die al een groot denkvermogen laten zien, veel begrijpen en veel willen weten. Ook over onderwerpen waar de meeste peuters en kleuters zich nog niet mee bezig houden. Wanneer ze ook de woordenschat en taalontwikkeling hebben om dat zichtbaar te maken en hen een omgeving wordt aangeboden waarin dat een plek kan krijgen, kan een ontwikkelingsvoorsprong duidelijk worden voor de ouders en professionals die met het kind werken.
E
C
H
A
Bij jonge kinderen is het belangrijk om op alle signalen te letten en vooral op wanneer signalen naar voren komen. In welke omgeving komt het kind tot zijn recht? Dan wordt blijkbaar aan de beste voorwaarden voldaan in de leeromgeving, qua aanbod, groepsgenoten en begeleiding. Op die manier kun je gericht kijken hoe je de beste omgeving kunt creëren voor dit kind. Lijstjes met kenmerkend gedrag lijken handig, maar zorgen soms juist voor een tunnelvisie. Het is vaak de oorzaak van gedrag dat meer richting geeft aan de wijze waarop behoeften vervuld moeten worden.
We weten dat bij een juiste leeromgeving met passende ondersteuning van ouders, begeleiders en groepsgenootjes, kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong zich kunnen ontplooien en tot bloei kunnen komen. Als ouder en professional kun je een bijdrage leveren aan een rijke, stimulerende omgeving waarin deze kinderen mogen zijn wie ze zijn.
E
C
H
A
Jonge kinderen maken een enorme ontwikkeling door. In de eerste levensjaren wordt een belangrijke basis gelegd voor hun verdere ontwikkeling. Deze basis is niet alleen van belang in cognitief opzicht, maar ook voor de fysieke, emotionele en sociale ontwikkeling. Een rijke omgeving en een goede begeleiding kunnen niet bestaan zonder aandacht voor het denken, maar ook voor het doen en het beleven.
© 2025 Beroepsvereniging ECHA Netwerk Nederland. All rights reserved.