Welkom,
Welkom

Welkom op de website van Vereniging ECHA Nederland, de Nederlandse vereniging van 'ECHA Specialists in Gifted Education'. Als geregistreerd lid van de vereniging kunt u met uw account op deze website inloggen. Hiermee kunt u gebruik maken van de mogelijkheden van de website, waaronder het beheren van uw eigen profielgegevens en het plaatsen van eventuele publicaties waaraan u heeft bijgedragen.

Inloggen
Een andere kijk op (onder)presteren

Een andere kijk op (onder)presteren
2016
Amsterdam

Onderpresteren betekent in de huidige maatschappij met de huidige definitie feitelijk niet anders dan dat je NIET doet wat andere mensen vinden dat je zou moeten doen, omdat je dat zou moeten kunnen. De term onderpresteren kom je vaak tegen als het gaat om hoogbegaafde leerlingen. Onderpresteren is niet voorbehouden aan hoogbegaafden. Ook niet-hoogbegaafden kunnen onderpresteren. De kans op onderpresteren neemt echter toe naarmate iemands intelligentie toeneemt.

Als presteren gekoppeld wordt aan ieders individuele ontwikkeling, en succes gedefinieerd wordt ten opzichte van door jezelf gestelde doelen, dan bestaat onderpresteren niet.

Misschien is nu de tijd aangebroken om succes anders te gaan bekijken. Op basis van wetenschappelijke inzichten, eigen en andermans ervaringen tonen de auteurs wat er nodig is om kinderen, jongeren en volwassenen in hun kracht en in hun waarde te laten. Pas dan kunnen zij zelf bewust kiezen wat voor hun ‘prestatie’ en ‘succes’ inhoudt. Pas dan kunnen zij zelf kiezen of zij wensen te presteren. Pas dan kunnen zij presteren.

Aan het eind van ieder hoofdstuk staan praktische tips onder het kopje ‘Hoe speel je het spel?’. Gamification als oplossing voor onderpresteren… Lukt het jou om je leven en jouw rol daarin te zien als een spel? Game on!

Gegevens

Titel:Een andere kijk op (onder)presteren
Auteur(s):Esther de Boer - Nathalie van Kordelaar - Mariken Althuizen
Jaar van uitgifte:2016
Plaats van uitgifte:Amsterdam
Geplaatst door:Mariken Althuizen